Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Hos Vata är eld och vatten de dominerande elementen. För att kompensera för Vata, som är en kall docha, krävs varm, fet och näringsrik mat med söta, salta och sura smaker. I synnerhet under vintern när Vata är särksilt stark.

Välj varm mat och dryck
För Vata-personer är varm mat och dryck att föredra. Ersätt isvatten med hett vatten eller ett glas varm mjölk med lite socker eller honung för smakens skull.  Ersätt kaffe och andra drycker med koffein med varmt örtte. Undvik kalla livsmedel som sallader eller råa grönsaker. Ät gärna varm gröt till frukost. Ät ris och nybakt bröd med en ångande het grönsakssoppa till middag.

[GARD]

 

Goda recept anpassade efter Vata>>

Ät kryddstark mat
Ät kryddstark mat som het mexikansk eller indisk mat som tillagats i olja. Kryddor: kanel, kardemumma, kumming och ingefära.

Ät fet mat och mejeriprodukter
Ät gärna fet mat och mejeriprodukter som smör, yoghurt och varm mjölk.

Ät söt och salt mat
Alla söta frukter är bra för Vata. Undvik dock att äta godis eftersom det kan störa Vata, och se söta livsmedel som ett bra komplement till den övriga maten. Ät gärna salta nötter som är energirika och feta.

Frukost är oftast önskvärt.
Ät gärna havregrynsgröt med varm mjölk, sylt och bär till frukost.  Komplettera med ett  varmt, lugnande  örtte.

[GARD]

OBS! Ovan är endast allmänna kostråd för Vata-personer. Individuella kostråd fås endast efter konsultation av ayurvedaläkare eller ayurvedisk hälsorådgivare.

Foto: HoremWeb /wikimedia