Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Inom ayurveda kallas kallas dagliga rutiner för ”dina charya”. Dessa omfattar dygnets alla aktiviteter och leder till en bättre fysisk och mental hälsa.  Agneta Nilsson, ayurvedisk hälsorådgivare i Malmö, beskriver här hur du med ayurvedans hjälp får en bra start på dagen.

Dina charya hjälper till att balansera doschorna, eftersom vata, pitta och kapha reglerar våra aktiviteter och påverkar vår dygnsrytm och biologiska klocka. Nedan följer allmänna råd om våra dagliga rutiner.

Notera att det är allmänna råd som bör anpassas efter situation och individuell kroppstyp.

  • Gå upp i tid, helst före 7.00 för att kroppen ska fungera så bra som möjligt. Ligg kvar i sängen i några minuter och fundera över vad du vill uträtta under dagen.
  • Tvätta därefter ansiktet med vatten och rengör mun, näsa och ögon. Skrapa tungan, borsta tänderna och gurgla varmt vatten med örtextrakt anpassat efter kroppstyp.
  • Drick ett stort glas med (varmt) vatten eftersom det hjälper dig bli av med lagrade toxiner och underlättar toalettbesök.
  •  Gå på toaletten vid samma tid varje morgon eftersom kroppen fungerar bäst med fasta rutiner, och tvätta anus efter varje tarmöppning.
  • För att bevara en ren och fräsch kropp krävs att man dagligen tvättar hela kroppen. Vid bad ska vattnet vara lagom varmt, dvs inte för kallt eller för varmt.
  • Vid bad smörjs kroppen in i ayurvediska oljor, anpassade efter kroppstyp. För att förebygga huvudvärk, skallighet, grånande hår och håravfall kan du massera huvudet med neelyadiolja.
  • Drick därefter örtte anpassat till din kroppstyp. Detta hjälper dig att balansera doschorna under dagen.
  • Praktisera yoga eftersom det ökas cirkulationen och hjälper doschorna att komma i balans. Dessutom leder yoga till förhöjd mental och fysisk arbetskapacitet. Ansträng dig så att du blir svetting men inte mer än så.
  • Ät frukost före 8.00. Rengör händer före måltiden och tunga och tänder efter. Ta gärna en kort promenad efter maten.
  • Gör lunchen till dagens huvudmåltid och ät lagom mycket i en lagom takt. Ät under tystnad för att underlätta matsmältningen. Ta gärna en kort promenad efter maten för att underlätta matsmältningen.
  • Förutom någon klunk vatten bör man inte dricka till maten.
  • Drick vatten under dagen men undvik läskedrycker och alkohol, och drick maximalt två koppar te per dag. Den rekommenderade vattenkonsumtionen är individuell.
  • Sov inte på dagen eftersom det leder till  fetma, diabetes, artrit, hjärtsjukdomar och ett flertal andra sjukdomar.
  • Undvik småätande mellan måltiderna eftersom det leder till ojämn aptit. Vänta fyra till fem timmer till nästa måltid, beroende på kroppstyp.
  • Undvik tobaksrökning.
  • Ät kvällsmålet i god tid innan läggdags så att maten hinner spjälkas ordentligt. Ta gärna en kort promenad efter maten.
  • Släck ljuset senast 22.00 och ligg hellre på sidan än på magen